Audiofly har fått imponerende godt tak på det profesjonelle markedet, og det begynner å bli en del musikere å se på TV-ruta som har et par Audiofly ørepropper i ørene på scenen. Det betyr ikke alltid at øreproppene er særlig gode til å spille musikk for vanlige ører, for studio og scenefolket vil ha det litt annerledes enn oss vanlige forbrukere. 

Audiofly AF1120

Audiofly har flere modeller som fungerer bra både i stua og på scenen, og dette er altså toppmodellen. Audiofly er nøye med å fortelle at dette er ørepropper som er utviklet for lydentusiaster og musikere, av musikere. Hvilken kunnskap musikere har som ikke lydingeniørene hos Shure, Sennheiser, Beyerdynamic eller AKG har (bare for å nevne noen, er jeg litt usikker på. Ikke blir det sagt noe om det, heller. 

Nå heter det forresten heller ikke ørepropp i denne delen av bransjen, men «in-ear monitor». Det er ikke lite de har klart å bygge inn et kompakt hus. Faktisk hele seks såkalte balanserte armaturer som er en meget nøyaktig måte å generere lyd med høy kvalitet som resultat. Disse er avstemt for å yte sitt beste i et begrenset frekvensområde, og brukes veldig ofte i høre-apparater. Det er to til bassen, to til mellomtonen og to til diskanten, og til alt overmål sitter det et 3-veis delefilter på innsiden også, som gjør den samme jobben som i en vanlig høyttaler. Proppene er bygget skikkelig og du kan se at de skal overleve en turne eller to, og det er jobbet mye for å lage en kabelstrømpe som ikke lager gnisselyder inn på proppene. 

De sitter godt

Det er viktig at øreproppene sitter der de skal og tetter godt mot øregangen slik at du får riktig lydbalanse. Jeg valgte til slutt et par skumpropper og da satt de perfekt. Såpass at jeg kunne riste hardt på hodet uten at de løsnet, og det gjorde de heller ikke selv om jeg nappet litt i ledningen. Jeg har et par UE formstøpte ørepropper som har navnet mitt på seg. De passer perfekt til ørene mine og dermed gjør støyreduksjon fullstendig overflødig. Likevel sitter Audiofly AF1120 mer komfortabelt, og lettere mot øregangen. Jeg satt og skrev en hel kveld med Audiofly i øret, og merket til slutt ikke at de satt i øret.  Mine altfor dyre UE-propper er også bygget opp med et antall forskjellige elementer, men det tar ikke mer enn 10 sekunder å fastslå at Audiofly spiller ringer rundt UE på nær sagt alle områder, men mer om lydkvaliteten nedenfor. Audiofly 1120 - closeup.jpg

Lyden

Det mangler ikke på lovord i pressen når det gjelder denne ørepropp-modellen, og det som skrives får du bekreftet i det øyeblikket du putter den i øret. Her er det ikke mye som står i veien for lyden, og du får det hele projisert rett inn i øregangen. Nå høres det ut som om det betyr at lyden er hard som negl og skarp som knust glass. Så feil kan man ta. Audiofly har en lyd som er ærlig og fullstendig fri for jåleri. Det betyr en voldsom mengde detaljer, deilig dynamikk og et overraskende stort lydbilde – til å være et sett propper. De behøver en hodetelefon-forforsterker for å komme i skikkelig spilleform, men da er de også ustoppelige. 

Lyden er også flott balansert, og det er ingen ting som stikker seg ut eller krever plass. Det låter som et par veldig gode hifi-høyttalere i et rom som har akustikken under full kontroll. Jeg spiller blant annet Byssan Lull og blir overrasket over hvor nøyaktig disse proppene former lyden. Alt fra den ensomme trommen som starter låta til stemmen til Bremnes låter veldig flott, åpent og rik på klangfarger. Det er så mye informasjon at du må spille sporet flere ganger for å få med deg alt. Den voldsomme detaljrikdommen har sin pris. Utstyret du kobler til blir nådeløst avslørt og det blir innspillinger også. Ikke engang tenk tanken om å koble denne direkte til en PC/Mac eller en mobiltelefon. Da kan du like godt kjøpe deg noe rimeligere. 

Konklusjon

Jeg er imponert over det Audiofly har fått til, men en kjapp sammenlikning med RHA CL2 Planar forteller at AF1120 har konkurrenter, hvis du er ute etter lyd i denne prisklassen. Det er heller ikke spesielle forskjeller på de to øreproppenes klangbalanse eller kvaliteter, selv om den ene er laget for hifi, og den andre skal doble som in-ear monitor for musikere og studiofolk. Konklusjonen er uansett at AF1120 låter veldig flott, utrolig dynamisk, presist og ærlig.