Vi har tidligere hatt de ganske mye større høyttalerne The Pearl med en saftig titommers bass i hver av de runde kulehøyttalerne. Det flyttet vesentlige mengder luft og spilt godt i overkant av forventningen samtidig som de utfordret ethvert system med separate komponenter i noenlunde tilsvarende prisklasse. The Pearl er rett og slett en veldig underholdende høyttaler, og kan brukes både enkeltvis og i stereo. Nå er lillebroren Akoya lansert og den har de samme funksjonene og egenskapene, og med et stereo-oppsett med Akoya foran oss blir øynene like kulerunde som høyttalerne.  

Akoya

The Pearl Akoya har fått navnet sitt fra en japansk kulturperle – en ekte, men dyrket perle. Der The Pearl hadde en voksen ti-tommer på innsiden har Cabasse nå forsøkt seg med en 17cm bass. Ellers kan vi ikke registrere noen særlige andre variasjoner unntatt at det er benyttet en så vidt litt mindre forsterker. Denne er «bare» 1050watt og det er fordelt mellom 450watt til bassen, 300 watt til mellomtonen og 300watt til diskanten. De som aner at dette spiller høyt har helt rett. Det går med litt ekstra effekt for å tvinge det 17cm store basselementet så langt ned i bassen, for de bassressursene som vises frem her kommer ikke av seg selv. Vi snakker om et ganske kompakt system som åpenbart behøver hjelp av en DSP og en ekstra dytt fra forsterkeren, for å spille ned til den ikke ubetydelige dype bassen. Fabrikken oppgir at Akoya skal spille ned til 30Hz, og noen enkle målinger plasserer -3dB punktet rett i overkant av 30Hz. Det er imponerende og helt umulig å frembringe i en like kompakt passiv variant. cabasse_the_pearl_akoya_black_side.jpg

I front på den kompakte kula (er kun 22cm i diameter) sitter det et koaksialt element, med diskanten i midten og med mellomtonen som et eget element som en ring rundt diskanten. Dette er det samme som sitter i storebroren The Pearl, og du finner også varianter av dette i alle de andre høyttalerne til Cabasse med koaks-elementer. Basselementet sitter montert på skrå mot baksiden av høyttaleren.

Med diskanten montert i midten av mellomtonen oppstår det en punktkilde. Det gir helt spesielle egenskaper når det gjelder å gjengi fokus, opptaksrom og 3D-følelse. Det spiller rett og slett mer tredimensjonalt, og kan oppleves på andre høyttalere fra Cabasse, men også hos Fluid (testet i denne utgaven), Elac, TAD, og selvsagt hos KEF, som i likhet med Cabasse har fintrimmet dette konseptet til perfeksjon.

Poenget er med høyttaleren er selvsagt å spille trådløs musikk fra en av dine mobile enheter, eller fra musikktjenester som Tidal og Spotify via app-en, men har også en optisk inngang og en USB-inn for en digitale kilder, og en 3,5mm minijack-inngang hvis du ønsker å koble til en analog kilde med kabel. Den optiske inngangen kan kobles til de aller fleste av dagens TV-er, men kan selvsagt også brukes fra en CD-spiller eller en annen kilde.

Automatisk oppsett

En høyttaler med såpass store bass-ressurser påvirkes mye av plasseringen, og en plassering mot en vegg eller et hjørne kan lett få den ut av balanse lydmessig. For mye bass kan være en god ting, og er som oftest veldig imponerende, men kan også gjøre at lyden oppfattes som tung og litt bakpå rent rytmisk. Samtidig er det nesten alltid slik at ubalanse i bassen dekker over de viktige detaljene i mellombassen og i mellomtonen.

Derfor har Cabasse utstyrt høyttaleren med en automatisk kalibrering som gjør oppsettet enkelt og resultatet er ganske vellykket. Selv om jeg med vilje plasserer høyttaleren helt i hjørnet på stua, rydder romkorreksjonen ganske godt opp. Uten denne justeringen synes jeg faktisk de har litt for mye volum i bassen uansett hvor jeg plasserer høyttalerne. Og jeg er veldig glad i bass! 

Oppkobling

Oppkoblingen går overraskende greit via app-en, og du får beskjed både fra høyttaleren og fra app-en om hva som skjer. Som vanlig må høyttaleren oppgradere programvare før du får lov til å gå videre, men det tar kun kort tid.

Jeg fikk en høyttaler som hadde vært koblet opp tidligere, og en helt ny, og det skapte enkelte vanskeligheter, app-en ville ikke være med i det hele tatt og viste ikke en eneste av de tilgjengelige musikk-tjenestene, men etter en full reset og ny oppkobling fungerte det prikkfritt. Så var det bare å få koblet opp høyttalerne mot Tidal-kontoen.

Appen til Cabasse er helt grei, men det blir mye frem og tilbake hvis du skal gå fra en musikk-tjeneste til endringer i innstillingene, og navigeringen kunne vært enklere. Likevel er dette et spørsmål om tilvenning. Etter noen timer vet du nøyaktig hva du skal trykke på, og hvis du ikke forstår det helt i begynnelsen kan du helt sikkert spørre husets 12-åring. cabasse_the_pearl_akoya_black_inside_kop -1493506239.jpg

Lyden

Før kalibreringen setter høyttaleren både rommet og en hylle jeg forsøkte å plassere dem på, i bevegelse og det oppstår litt mekanisk støy. Jeg forstår at Cabasse gjerne ønsker at du skal plassere dem der du ønsker, men jeg anbefaler sterkt et par stativer. Da kommer de i riktig høyde, og du kan lett tilpasse avstanden til bakveggen.

Det er selvsagt lett å bli satt ut av høyttalernes bassressurser, for når jeg setter på noen av bass-sporene på spillelista, er det nesten ikke å forstå hvor flott og kontrollert bass de viser frem. De går i tillegg svært dypt, og de spiller en musikalsk og rik bass med masse informasjon, noe som imponerer nesten like mye som dybden. Helt nederst i bassområdet kan det anes noe støy når jeg kjører sinuskurver for noen enkle målinger, men dette er ikke mulig å høre når de spiller musikk. De er faktisk utrolig stille i forhold til hvor mye trykk de skal få unna på innsiden.

Bassen imponerer selvsagt, men den effekten går over etter hvert. Når du har blitt vant med og godtatt at de spiller bass som et par godt voksne gulvstående høyttalere, er det godt at høyttalerne også har noe annet å by på. Heldigvis deler de sjenerøst ut andre musikalske opplevelser.

Det er mye detaljer i mellomtone og diskant, og det spiller både åpent og gjennomsiktig. Klangkarakteren har også et anstrøk av varme som gjør dem innbydende og lette å forholde seg til. De spiller faktisk ganske behagelig og rolig. Her synes jeg de fungerer langt bedre enn alle alternativene til Devialets Phantom-serie. Cabasse The Pearl Akoya er også mer musikalsk, og har en langt bedre overgang mellom bass og den nedre delen av mellomtone-området.

Akoya scorer også godt når deg gjelder dynamikk. Det er en umiddelbarhet og en omgang med transienter som imponerer, i tillegg til en rytmisk timing som gjør musikken levende og interessant, og den har et herlig trykk når du drar på litt volum.

Lydbildet er som jeg hadde forventet meget godt definert, og fokuset er på nivå med et par gode hifi-høyttalere, selv om akkurat dette er en øvelse som KEF LS50 Wireless gjør like godt. LS50 Wireless er forresten ikke noe dårlig sammenlikning. Det er forskjeller i klangkarakter, men begge høyttalerne spiller musikk med stor innlevelse og engasjement, og med samme presise lydbilde. Forskjellen ligger i at Akoya høres ut som et par LS50 Wireless med et par mindre subwoofere koblet til. tidal on cabasse.PNG

Benytter du kun en av disse (noe som mange sikkert vil gjøre), er ikke noe av dette noe å tenke på, men kobler du to stykker sammen i stereo er saken en annen. I stereo måtte jeg gå en runde for å få lydbildet opp i den størrelsen jeg opplevde med de store The Pearl. Det fikk jeg fortsatt ikke helt til, men oppnådde likevel å bli imponert over at to så små høyttalere likevel kan spille forholdsvis stort, bredt og dypt.

Konklusjon

Jeg må si at de aktive og trådløse høyttalerne på marked stort sett er blitt veldig imponerende. Cabasse leverer alt du behøver i et par høyttalere som til sammen ikke tar mer rom enn en litt stor forsterker. De musikalske resultatene er til tross for det som for mange sikkert virker som en ganske drøy prislapp, veldig bra, og godt på høyde, og kanskje enda litt, enn det prisklassen ellers kan tilby av separate komponenter. Selv om mange gjerne vil ha sin egen hifi-lyd hjemme, er det vel allerede bevist at det kan låte minst like bra når produsenten har full kontroll fra kilde til lytteposisjon. Cabasse The Pearl Akoya fortjener å bli solgt i bøttevis, og alle som er ute etter en imponerende høyttaler eller et helt stereoanlegg i noenlunde samme prisklasse må rett og slett ta seg en tur i butikken å be om en demonstrasjon.